donderdag 19 april 2007




Vandaag is het een druk dagje, om half negen 's morgens gaat namelijk de kledingwinkel van het Leger des Heils open. Ja,ja ik zie je denken... Maar let op ! De leukste kleding ligt er bij, je moet er wel even naar zoeken, maar dan heb je ook wat. De "oogst" van vandaag; twee mooie blouses voor mamakever (lichtgroen en lichtgroen met witte streepjes, getailleerd, driekwartmouwtje en van indiakatoen, heel elegant al zeg ik het zelf) en een mooie wollen overslagrokje tot op de knie (zwart met wit) ook voor mij. Voor het kleinste kevertje, hij is overigens 2 jaar oud, nam ik een t-shirtje (wit met printje), twee stoere blouses (van prenatal) een badjasje, een badstof hemdje met lange mouwen (hema) en wollen handgebreide, maar ongedragen sokjes mee. Voor het oudste kevertje (zij is 13 jaar oud) een grijs hemdje en tot slot voor papakever een leuke broekriem. Dit alles voor het prijsje van 13 eurootjes.. Het is echt een gekke bedoeling bij deze kleding verkoop, om half negen staan de mensen al te dringen bij het hek en het zijn vaak dezelfde gezichten die je ziet. Nu zou je denken dat het eigenlijk mensen met smalle beursen zijn die tweedehands kleding kopen, maar nee, juist niet, het lijkt wel of het meestal gewoon de slimmerikken zijn met geld genoeg maar geen behoefte om het onnodig uit te geven... (Net als de lieveheersbeestjes natuurlijk, haha !) Het is een kwestie van ; op tijd zijn, anders vis je naast het net, goed kijken, de maten mee voor alle kevertjes , een wensenlijstje en de centimeter. Je krijgt het gevoel dat het uitverkoop is, zo graaien de mensen in de bakken, maar iedereen is erg vriendelijk voor elkaar en dat vindt je niet overal meer. Het lijkt een soort solidariteitsgevoel.

En als je dan uiteindelijk bij de kassa staat is het nog gezellig even praten met de mensen voor of achter je in de rij en enthousiast elkaar de aankopen laten zien... Je begrijpt dat ik al jaren naar dit winkeltje ga, terwijl ik echt niet van winkelen houd. Mijn hele gardarobe bestaat uit tweedehands kleding, gekregen van zusjekever, of gekocht bij tweedehandswinkels, zelfs op marktplaats kocht ik nog een snoeperig winterjasje (houtje touwtje, donkerblauw) voor het kleinste kevertje en een groter judo-pak voor het oudste kevertje.

De leukste aankopen dit jaar waren echter wel het zuiverscheerwollen dekbed (4-seizoenen) voor vijf euro, de mooie beige gordijnen en de snoeperige schortjes uit lang vervlogen tijden. Dat is overigens een ander zwak van mij, die schorten, maar daarover later meer.

Hierbij wil ik eigenlijk iedereen stimuleren om wat meer tweedekanskleding te kopen. Je recyceld, dus minder afval e.d., je hebt vaak de leukste en apartste dingen en het kost bijna niets! Dus duik in je telefoonboek of zoek op het internet naar leuke winketjes en probeer het gewoon eens...succes er mee!


P.s. pas wel op, het werkt erg verslavend...

1 opmerking:

Anoniem zei

ooh zaalig vind ik die winkeltjes, wij hebben hier ( achter onze hoek nog wel) ook zo eentje, 1 euro voor een rok 0,50 cent voor een t shirt en zo verder. er zijn heel wat mensen die hier niet binnen durven ( oei oei wat zullen ze wel nie denken, wij zijn niet arm) maar daar trek ik mij niets van aan, ik heb daar al de leukste en mooiste kleding gevonden !! het topkoopje was wel een kleed van Cora kemperman !! jaja voor 2euro !!