donderdag 18 oktober 2007

opruimen, kou en breien, is dat een soort herfst-nesteldrang?


Het is echt herfst vandaag; de wind giert om het huis, de tuin ligt vol met bergen herfstbladeren, het regent elk kwartier ijskoud water en ik loop in huis gewoon te klappertanden....brrr... We zetten de gaskachel lekker hoog en ik trek een dik vest aan. Hier zie je onze schoorsteen "mantel"(= een plankje) met kerstverlichting. Maar ik vindt het wel herfstig, het geeft een heel gezellig sfeertje. De lampjes vond ik notabene in onze garage die we afgelopen weekeind aan het opruimen waren. Nu zijn we aan de volgepropte zolder begonnen. Iedere avond een stukje opruimen heeft tot nu toe al geleid tot drie volle auto's die naar de kringloop gingen, 16 (!) vuilniszakken vol kleding en een gigantische hoop vuilnis (die natuurlijk niet in de container past..). We hebben alle babymeubels weggebracht, hopenlijk gaat iemand anders ze wel gebruiken, wij dus bijna niet, ze waren nog mooi. En ook alle babykleertjes van de kleine kevertjes, zijn nu uitgezocht. Alleen het allerleukste heb ik bewaard, waar ik echt goede herinneringen aan heb. Bij het Kruidvat kocht ik een soort vacuumzakken, die je met de stofzuiger kan leegzuigen. Een stel dekbedden erin, de zak dicht, zuigen en je hebt een plat pakketje van een centimeter of tien. Ideaal! Hier ga ik dus ook de overgebleven babykleding in bewaren (toch nog twee vuilinszakken vol...).

Maar tussen de bedrijven door heb ik ook het voorpand van het truitje van het kleinste lieveheersbeestjongentje afgebreid. Hier heb ik kabels bij gebruikt.

Vindt het zelf wel mooi gelukt.

En dit is een vaatdoekje van katoen. Natuurlijk moest mama lieveheersbeestje weer zelf een patroontje bedenken, in plaats van een kant en klaar patroon te volgen, dat dus niet helemaal lukte. In het midden hoort een hartje te staan..

Het gaat heel simpel: met naald 3, 50 steken opzetten en breien maar.... Gewoon lekker breien in een steek of patroon dat je zelf leuk vindt. Er zijn heel veel sites die patroontjes hebben, kijk maar eens op deze link http://www.jimsyldesign.com/~dishbout/kpatterns/knit4.html .
Omdat het heerlijk snelle werkjes zijn, ben ik ook nog even aan een rode begonnen, past natuurlijk ook beter bij ons keukentje (zie blogbericht)!
De vaatdoekjes zijn overigens ook heerlijk in gebruik, dus ik ben bang dat er nog veel meer gaan volgen... Overigens is dit ook niet echt nieuw; ik herinner mij een oud-tante die ribbel-washandjes breide voor haar pukkelige puber neefjes en nichtjes (misschien ook een idee?) Ook breide ze slabbertjes en spuugdoekjes. Tja, ze zag niet goed meer en dit was natuurlijk niet zo moeilijk breien, maar wij vonden het heel prettige washandjes om te gebruiken.
Fijne avond en groetjes van mama Lieveheersbeestje.

4 opmerkingen:

monique zei

De eerste foto ziet er erg gezellig uit.Ik vind het altijd wel iets hebben deze tijd van het jaar.
Wat toevallig zeg..... wij zijn ook aan het opruimen geslagen en hebben ook al heel wat spullen weg gebracht en weg gegooid en we zijn nog niet klaar!
Het truitje voor je jongste lieveheersbeestjongetje ziet er al erg leuk uit.De vaatdoekjes zijn ook erg leuk.
Ik ben ze ook al een tijd aan het breien, erg leuk om te doen en ze werken gweldig.

monique zei

Te snel weg gedrukt Ü.

Nog een fijne dag ,
groetjes
Monique D.

Anoniem zei

Hoi,
Wat voor katoen gebruik je voor deze lapjes ??? Ik vind ze heel goed gelukt hoor en het truitje is zo schattig, dat zal wel ontzettend lief staan !!
Een heel fijn weekend !!

Splashes of Pink and Mint zei

Via Jikkemiene kwam ik op jouw site terecht, wat maak jij geweldig leuke dingen! Ik heb het vol bewondering bekeken! En grappig, het woord "nesteldrang" zit de laatste dagen ook aldoor in mijn hoofd, het is net of ik alles startklaar aan het maken ben voor de komende herfst en winter! Leuk dat je ook een seizoenstafeltje hebt, ik heb de mijne ook weer neer gezet. Ook ben ik gek van breien en knuffels, dus ik zat helemaal goed op jouw site!